Kłujący ból głowy

Pierwotny kłujący ból głowy

Choroba nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia, jest dosyć często spotykana .

Pierwotny kłujący ból głowy jest to pojawiający się nagle, przeszywający ból głowy o  charakterze pojedynczego lub serii ukłuć. Pojedyncze ukłucie trwa kilka sekund (maksymalnie 2 minuty, choć zwykle 3 sekundy). Ukłucia pojawiają się nieregularnie, od jednego do  kilkunastu razy w ciągu dnia (zwykle nie częściej niż kilkukrotnie) i ograniczonego do niewielkiego obszaru (wielkości opuszki palca). Ból może też przebiegać pod postacią krótkich szarpnięć (jolt) lub dźgnięć (jab) w głowie. Lokalizacja dolegliwości bólowych może być jednostronna, obustronna lub zmiennostronna.

Poza nudnościami i światłowstrętem objawom nie towarzyszą objawy ze np. łzawienie, wydzielina z nosa, zaczerwienienie twarzy itp.

Przyczyny i mechanizm pierwotnego kłującego bólu głowy pozostają nadal niejasne.

Kłujący ból głowy częściej występuje u osób chorujących na migrenę lub klasterowemu bólowi głowy.

Leczenie zwykle nie jest wymagane, jeżeli ataki bólu pojawiają się rzadko i trwają bardzo krótko Najczęściej wystarczy wyjaśnić pacjentowi istotę zaburzeń, oraz że nie grożą żadne niebezpieczne następstwa i uspokoić. W przypadkach o znacznym natężeniu stosuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne (gł. indometacynę). Skuteczna może być też melatonina czy ostrzykiwanie toksyną botulinową. Opisano skuteczność paracetamolu, nifedypiny, gabapentyny, celekoksybu

Jeżeli kłujący ból głowy występuje zawsze w tej samej lokalizacji wymaga wykluczenia innych chorób jako przyczyny objawów.

Z podobnymi objawami mogą przebiegać: nowotwory mózgu, udary, choroby autoimmunologiczne, stwardnienie rozsiane.

Diagnostykę należy przeprowadzić gdy bólowi towarzyszą inne objawy neurologiczne, objawy usznych, ocznych, gorączka, utrata masy ciała itp.

Nasi specjaliści leczenia bólu głowy:

• konsultacje / farmakoterapia:

dr n. med. Anna Błażucka - specjalista neurolog

• medyczna marihuana