Przeciwciała monoklonalne

Bardzo skutecznym sposobem leczenia migreny jest dostępny od listopada 2018 roku, lek - przeciwciało monoklonalne skierowane przeciwko peptydowi pochodnemu genowi kalcytoniny (CGRP) erenumab (do takich przeciwciał należą też m.in. eptinezumab, fremanezumab, galkanezumab, które jeszcze czekają na rejestrację).

Leczenie polega na podawaniu leku podskórnie raz w miesiącu. Co ważne, wstrzyknięcie może być wykonane przez pacjenta samodzielnie. Metoda ta ma też, pomimo wcześniejszych obaw bardzo mało działań niepożądanych.

Skuteczność tego leczenia oceniana jest, w zależności od rodzaju migreny na 50- 70 proc., a jedna czwarta chorych na migrenę jest zupełnie wolna od bólów głowy! Pierwsze efekty leczenia występują już po upływie od kilkunastu dni do trzech miesięcy.

Przeciwciała można stosować nie tylko w migrenie przewlekłej, ale już wtedy, gdy w ciągu miesiąca występują cztery dni z migreną. Mechanizm jego działania polega na hamowaniu wytwarzania w mózgu specjalnego białka, cząsteczki CGRP, którego wyrzut poprzedza napad bólu głowy. Receptory dla tego białka są rozmieszczone w kilku miejscach szlaku wspomnianego już nerwu trójdzielnego, czyli podobnie jak toksyna przeciwciało monoklonalne hamuje odpowiedzialne za rozwój bólu głowy pobudzenie nerwu trójdzielnego.

Nasi specjaliści leczenia przeciwciałami:

dr n. med. Anna Błażucka - specjalista neurolog

Anna Błażucka - ZnanyLekarz.pl