Drogi podawania kannabinoidów - Waporyzacja

Zalecaną metodą podawania suszu jest waporyzacja, czyli wdychanie związków ulatniających się z podgrzanej do odpowiedniej temperatury medycznej konopi. Palenie suszu nie jest wskazane, ponieważ w temperaturze spalania, czyli ok. 600 stopni Celsjusza następuje rozkład i utrata znacznej części związków aktywnych (w tym utrata do 30% THC).

Waporyzacja umożliwia kilkukrotnie podgrzanie suszu do ustalonej temperatury, co powoduje uwolnienie kannabinoidów oraz terpenoidów w nich zawartych. Metoda ta zapobiega utracie kannabinoidów w dymie, co ma miejsce podczas palenia konopi. W związku z tym waporyzacja jest bardziej wydajną metodą wydobycia cząsteczek aktywnych chemicznie z konopi medycznej niż jej palenie.

Ważne jest, że podczas waporyzacji nie uwalniają się substancje smoliste i związki rakotwórcze, powstające w procesie spalania. Pacjent zaciąga się czystą parą substancji czynnych, co skutkuje wyeliminowaniem szkód zdrowotnych związanych z paleniem.

Droga podania ma znaczenie dla szybkości i czasu działania. Waporyzacja umożliwia uzyskanie szybkiego efektu terapeutycznego - już po 5-10 minutach. Działanie związków czynnych konopi po podaniu drogą waporyzacji trwa od 2 do 4 godzin. Po tym czasie, jeśli dolegliwości znów się pojawiają, należy powtórzyć podanie.

Szybki czas działanie ma znaczenie w łagodzeniu ataków bólu, czy spastyczności. Wynika to z faktu bezpośredniego przedostania się związków czynnych z pary waporyzacyjnej, przez płuca, do krwiobiegu, z pominięciem przewodu pokarmowego.

Kannabinoidy podawane drogą doustną wykazują działanie po 1-3 godzinach, w przeciwieństwie do waporyzacji działanie utrzymuje się dłużej 6 do 8 godzin.

Inne mniej skuteczne sposoby stosowania kanabinoidów to czopki, plastry transdermalne, aplikacja naskórna czy kapsułki.