BLOKADA

Znieczulenie (blokada) nerwów obwodowych polega na podaniu leku miejscowo znieczulającego w bezpośrednie sąsiedztwo nerwów, pni i splotów nerwowych. Prowadzi to do tymczasowej utraty odczuwania bólu, temperatury i dotyku. Blokada nie powoduje zniszczenia nerwów a jedynie czasowe ich wyłączenie.

Działanie blokady poza miejscowym usuwaniem bólu, polega również na zmniejszeniu stanu zapalnego, usuwaniu sprzykurczów mięśniowych, skurczów i innych zaburzeń naczynioruchowych.

W celu zwiększenia  dokładności  blokady  często  wykonuje się ją pod kontrolą USG.

Wykonanie blokady nie wymaga pobytu w szpitalu, tego samego dnia pacjent może pójść do domu.

Działanie blokady utrzymuje się kilka tygodni do wielu miesięcy.

W leczeniu pacjentów z przewlekłym bólem stosuje się blokady diagnostyczne, prognostyczne i lecznicze.

Blokady diagnostyczne

Blokady diagnostyczne mają na celu ustalenie miejsca powstawania i dróg przewodzenia bólu. Wykonywane są w celu postawienia precyzyjnej diagnozy dotyczącej przyczyny dolegliwości bólowych.

Blokady prognostyczne

Blokady prognostyczne wykonuje się w celu ustalenia wskazań i skuteczności planowanych innych zabiegów, podczas których dochodzi do trwałego lub przejściowego uszkodzenia nerwów. Na podstawie skuteczności blokady lekarz może ocenić wyniki planowanego innego zabiegu.

Np: U chorych cierpiących na neuralgię trójdzielną wykonywana jest  przed zabiegiem termolezji nerwu trójdzielnego.  Jeżeli w wyniku blokady  dochodzi do ustąpienia bólu wykonuje się zabieg termolezji.

Blokady z dużą skutecznością przeciwbólową stosuje się:

-migrenie przewlekłej, celem przerwania napadu bólu głowy

-neuralgii potylicznej

-klasterowym bólu głowy

-neuralgii trojdzielnej

W Klinice Bółów Głowy  blokady wykonują:

lek. med. Jacek Mocarski - lekarz medycyny bólu / anestezjolog

lek. med. Joanna Grzesiak - lekarz medycyny bólu / anestezjolog